Werkgeluk

Ask the Chief Happiness Officer (CHO)

 

In de rubriek “Ask the Chief Happiness Officer (CHO)” beantwoord ik maandelijks drie fascinerende vragen over werkgeluk van lezers.

 

  1. Heb je een vraag over werkgeluk? Stuur het naar info@klappetraining.nl.
  2. Indien je jezelf er comfortabel bij voelt, vermeld dan je voornaam en stad (anonieme inzendingen zijn ook prima)
  3. Ik kies drie vragen per maand om te beantwoorden. Alle onderwerpen die relateren aan werkgeluk zijn goed, maar als je op zoek bent naar suggesties over de beste shampoo, kan ik niet beloven dat ik zo behulpzaam ben ;).

Oktober 2018

Vraag 1: wat is een goede eerste stap om gelukkig leiding te geven? (Leny, Zwolle)

Het onderzoeken van je mensbeeld is een goede eerste stap. Als je denkt dat medewerkers weinig ambitie hebben, verantwoordelijkheid vermijden, minder intelligent en lui zijn, ga je medewerkers beheersen en handel je vanuit macht (theorie X). Als je er fundamenteel van overtuigd bent dat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn, handel je vanuit gezag (theorie Y). Je vormt als leidinggevende dus bepaalde verwachtingen over mensen. Je communiceert deze verwachtingen door het stellen van doelen, geven van feedback en dagelijkse interacties. Medewerkers hebben de neiging om te reageren en zich te gedragen op manieren die exemplarisch zijn voor wat van hen wordt verwacht. Kortom, er is sprake van selffulfilling prophecy. Je krijgt als leidinggevende wat je denkt over en verwacht van medewerkers.

Meer weten? Lees hier het interview dat Onno Hamburger en ik hadden met het Tijdschrift voor Coaching.

Vraag 2: waarom zijn organisaties met werkgeluk bezig? (Dennis, Maastricht)

Volgens gast-blogger Martijn Oost zijn er drie drivers om met werkgeluk in organisaties aan de slag te gaan. Hij studeerde hierop af en kan je er alles over vertellen. Lees hier zijn volledige antwoord.

Vraag 3: wat moet je vanuit HR wel en niet doen om werkgeluk te faciliteren? (Janneke, Zwijndrecht)

Ik zie drie terugkerende valkuilen voor HR:

  1. Klachtgericht werken; in actie komen als het te laat is en er al een hoog verzuim is;
  2. “Affectieve verwaarlozing” van medewerkers die noch ongelukkig noch gelukkig in het werk zijn;
  3. Duurzame Inzetbaarheid en de Employee Experience als de oplossing zien.

Mijn ervaring is dat deze 3 stappen wel werken voor HR:

  1. Werkgeluk meten d.m.v. het traditionele medewerkersonderzoek of pulse onderzoek;
  2. Werkgeluk koppelen aan organisatiebrede thema’s, HR-strategie en HR-instrumenten
  3. Verdiepende werkgeluk trainingsprogramma’s aanbieden, zodat het persoonlijk leiderschap van medewerkers wordt versterkt.

Meer weten? Lees hier het PW-artikel dat Marthe van der Molen en ik hierover schreven.

Meld je hier aan voor het gratis webinar HR & Werkgeluk.


September 2018

Vraag 1: hoe kun je het personeelsverloop tegengaan met een aanpak gericht op werkgeluk? (Jack, Tilburg)

Erwin: vaak vertrekken medewerkers als ze een tekort ervaren aan één of meerdere van onderstaande drie psychologische basisbehoeften (bron: Deci & Ryan):

  1. Autonomie: ik kan niet zelf bepalen waar, wanneer, met wie of hoe ik werk.
  2. Verbinding: ik voel me geen onderdeel van het groter geheel (team, afdeling of organisatie). Op organisatieniveau: geen verbinding voelen met de purpose van de organisatie. Op teamniveau: in conflict zijn of geen klink hebben met collega’s of leidinggevende.
  3. Competentie: ik word onvoldoende uitgedaagd om af en toe iets nieuws of spannends te doen. Klussen die buiten mijn comfort zone liggen. Hierdoor benut ik mijn kwaliteiten en talenten onvoldoende.

Leidinggevende, HR én de medewerker zelf hebben iets te doen in het ‘voeden’ van bovenstaande drie basisbehoeften. Indien deze behoeften voldoende worden vervuld, snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds bouw je als organisatie een goed imago op voor potentiële nieuwe werknemers. Anderzijds krijg je minder personeelsverloop, omdat medewerkers meer geluk ervaren in het werk. Kortom: goed voor binden en boeien. Lees hier tips over hoe je als leidinggevende de drie psychologische basisbehoeften van medewerkers kunt vervullen.

Vraag 2: kun je ook ziek worden van te weinig werk? (Keet, Dordrecht)

Erwin: ja, dat kan. In plaats van burn-out (ziek door overprikkeling), kun je bore-out raken (ziek door onderprikkeling). Onderprikkeling is een minder bekende stressvariant, die vaak niet wordt herkend. Verveling, irritatie, desinteresse, doelloosheid en ontevredenheid zijn de voornaamste symptomen. Verder lezen? Kijk dan hier.”

Vraag 3: wat is het verschil tussen bevlogenheid en werkverslaving? (Caspar, Utrecht)

Erwin: er zit een groot verschil tussen bevlogenheid en werkverslaving (soms aangeduid als bezetenheid of workaholisme). Beide werkgerelateerde gemoedstoestanden zijn actief. Zowel de bevlogen als werkverslaafde medewerker werken hard. Bevlogen medewerkers werken echter hard, omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Ze werken hard, omdat ze het werk op zichzelf interessant, leuk en belangrijk vinden. De workaholic werkt ook hard, maar vanuit de verkeerde motivatie. Hij móét van zichzelf hard werken, of hij het werk nou leuk vindt of niet. Dit is dus hard werken, omdat je niet anders kan. Als de workaholic niet werkt, dan voelt hij zichzelf niet prettig. Vandaar dat hij zo hard werkt. De kans op uitval is bij werkverslaving dan ook veel groter, dan bij bevlogenheid.

Na de werkdag is de bevlogen medewerker moe maar voldaan en kan gaan genieten van zijn privé-leven. De workaholic daarentegen heeft een innerlijke dwang om obsessief te moeten (i.p.v. te willen) werken. Het risico is dat de workaholic als gevolg van zijn obsessie voor werk, zijn privé-leven verwaarloosd.

Wilmar Schaufeli, hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht en de Katholieke Universiteit Leuven, sprak hier onlangs uitgebreid over in het radioprogramma BNR Werkverkenners. Luister hier de postcast terug (vanaf 6.45 min.).”

Wil je binnen jouw organisatie aan de slag gaan met het vergroten van werkgeluk? Kijk dan hier voor het blended werkgeluk programma.
Tags
Delen

Plaats reactie

Abonneer je op mijn beruchte WEKELIJKSE tip voor Chief Happiness Officers. Waarschuwing: ongeschikt voor azijndrinkers, troetelberen en calimero’s.

Abonneer je op mijn beruchte WEKELIJKSE werkgeluk-tip voor Chief Happiness Officers

Elke week een praktische tip over de toepassing van werkgeluk in jouw organisatie!