Draagvlak voor werkgeluk

Video 7: Waar ligt de CEO wakker van?

“Ga lekker thuis mensen knuffelen, als je daar zo’n behoefte aan hebt. Hier moet je gewoon werken. Begin er eens mee!”

En zo stond ik na 5 minuten weer buiten.

Geknipt en geschoren. Door het MT HRM.

Nee, tien jaar geleden was mijn eerste optreden voor deze HR-eindbazen van mijn toenmalige werkgever geen doorslaand succes.

Even daarvoor deed ik in hun ogen een heel gek voorstel:

Werk en geluk gaan combineren.

Alsof ze water zagen branden.

Even was het stil….En daarna brak er een bulderend gelach uit.

Ai. Das zo makkelijk nog niet, mensen meekrijgen in mijn nieuwe idee:

Hoe kunnen we de aandacht verbreden van klachten naar krachten? Van gedoe naar geluk?

Nu 10 jaar later is het voor veel organisaties de normaalste zaak van de wereld om medewerkers te helpen gelukkiger te werken. Zeker nu Covid-19 impact heeft op onze mentale gezondheid.

En toch blijft het voor veel leidinggevenden, HR-professionals en coaches lastig om draagvlak te creëren voor werkgeluk.

Fasten your seatbelts. Hier komen mijn drie tips:

1) Temperatuur je Teams

Steek regelmatig de thermometer in de organisatie. Hoe gelukkig of ongelukkig zijn we hier in ons werk? Meten is weten. Inzicht biedt uitzicht. En daarmee ook een sense of urgency. Werk(on)geluk meten maakt de pijn zichtbaar bij bepaalde afdelingen en/of functiegroepen. En pijn is fijn. Zo heb je namelijk een startpunt.

2) Weet waar de CEO wakker van ligt

Beschouw werkgeluk niet als iets afzonderlijks, maar haak het thema aan op de belangrijkste strategische organisatieontwikkelingen. De snelste weg naar het vinden van draagvlak is weten waar de CEO ’s nachts wakker van ligt. Laat werkgeluk de slaappil zijn voor zijn of haar slapeloze nachten.

3) What’s in it for them?

Introduceer werkgeluk laagdrempelig binnen de organisatie. Laat zoveel mogelijk mensen voelen en ervaren wat gelukkig werken voor henzelf betekent. Dat kan zeker in deze tijd goed met korte, interactieve online sessies. Zorg dat verschillende stakeholders in de organisatie meedoen. RvB, management, teamleiders, OR, HR, medewerkers. En verhelder het rendement per stakeholder: wat levert werkgeluk hen op?

Wil je weten hoe je jouw organisatie kunt besmetten met het werkgelukvirus? Meld je dan hier aan voor mijn gloednieuwe, gratis online seminar.

Delen

Plaats reactie

Abonneer je op mijn beruchte WEKELIJKSE tip voor Chief Happiness Officers. Waarschuwing: ongeschikt voor azijndrinkers, troetelberen en calimero’s.

Abonneer je op mijn beruchte WEKELIJKSE werkgeluk-tip voor Chief Happiness Officers

Elke week een praktische tip over de toepassing van werkgeluk in jouw organisatie!