De gouden tip voor meer werkgeluk

Dé gouden tip voor minder werkstress en meer werkgeluk

Dé gouden tip voor minder werkstress en meer werkgeluk, deed ik een aantal jaar geleden op in Napels. Mijn vrouw en ik gingen uit eten bij de pizzeria die de pizza Margherita heeft geïntroduceerd (of dit althans claimt). De wachttijd was twee uur. Eenmaal binnen kwamen we in een cafetaria-achtige omgeving terecht. Er was geen menu. Je kon kiezen uit een normale of grote pizza Margherita. That’s it. Alle kenmerken voor een teleurstellend avondje uit waren aanwezig: geen keuze, lange wachttijd en geen sfeer. Maar de eerste hap van de pizza maakte alles goed. Zo’n waanzinnige pizza hadden we niet eerder gegeten (en zouden we nadien ook niet meer eten). De eigenaar van de pizzeria past het volgende principe toe: do less, then obsess. Hij verdiept zich – haast obsessief – in ieder detail van de pizza Margherita. Andere activiteiten slaat hij over. Zo besteedt hij geen aandacht aan gastvrijheid, andere pizza’s, interieur, etc.

Meer werkgeluk? Doe minder, maar obsessief

Morten T. Hansen noemt dit in zijn boek Great at Work (2018) dé belangrijkste voorspeller voor geweldige prestaties. Do less, then obsess. Het conventionele idee is precies andersom. Door hard te werken en meer verantwoordelijkheden te nemen, bereik je meer en ben je succesvoller. Dit blijkt een gebrekkige strategie, volgens Hansen. Mensen die veel taken oppakken, zijn namelijk niet in staat om hun aandacht over iedere taak gelijkmatig te verdelen. De energie die nodig is om de onderlinge verhoudingen tussen de verschillende taken te managen, zorgt daarnaast voor tijdverspilling en een slechte uitvoering. Concentreer je dus op een gering aantal prioriteiten. Lever vervolgens grote inspanningen op deze gebieden. Dit resulteert in exceptionele kwaliteit. Hansen geeft drie tips hoe dit te doen.

Drie tips voor meer werkgeluk en minder werkstress

1. Elimineer

Verwijder alle niet noodzakelijke taken, prioriteiten, commissies, stappen, metingen en procedures. Kanaliseer al je inspanningen om te kunnen excelleren in de resterende activiteiten. Vraag jezelf: Hoeveel taken kan ik verwijderen om te kunnen excelleren? Onthoud: Zo min mogelijk taken overhouden als kan, zoveel mogelijk als moet. Wat mij helpt in het wel of niet elimineren van taken, is mezelf af te vragen: 1) Lever ik met deze taak een bijdrage aan anderen? en 2) Kan ik mijn kwaliteiten en talenten in deze taak voldoende kwijt? Kortom, kan ik Purpose (doen wat bijdraagt) en Passie (doen waar ik goed in ben) combineren? Als het antwoord op beide vragen ‘ja’ is, dan behoud ik de taak. Zo niet, dan zet ik er een streep door.

2. Diep werken

Stel van tevoren duidelijke regels op om verleiding en afleiding af te weren. Zo helpt het mij om af en toe mijn iPhone uit te zetten. Ook ben ik 30 dagen gestopt met social media. Geen Facebook, geen Twitter, geen Instagram en geen LinkedIn. Na die periode merkte ik dat ik eigenlijk alleen LinkedIn miste. Dus die app heb ik teruggezet op mijn telefoon. Van de overige social media kanalen heb ik definitief afscheid genomen. Heerlijk! Dit scheelt me uren zinloos scrollen per week! Lees het boek Diep Werk van Cal Newport, indien je met meer aandacht en minder afleiding wilt werken. Echt een aanrader.

3. “Nee” zeggen

Zeg “nee” tegen je baas: leg hem of haar uit dat het toevoegen van taken aan je to-do list schadelijk is voor je prestaties. De weg om te kunnen floreren is niet door je baas telkens te pleasen, maar door “nee” te zeggen zodat je intense inspanning kan leveren om te excelleren in een aantal gekozen gebieden.

Mocht je binnenkort naar Napels gaan en nog een goede pizzeria zoeken: L’Antica Pizzeria da Michele! Eet smakelijk!

Over Klappe Training

Erwin Klappe is Chief Happiness Officer (CHO) bij Klappe Training. Wij ondersteunen organisaties in het vergroten van het werkgeluk bij medewerkers en leidinggevenden. Dit doen wij aan de hand van het blended Werkgeluk Programma: live seminar + online training.

Alles wat je over werkgeluk móét weten op 1 A4? Dat kan! Download hier gratis de Factsheet.

Delen

Plaats reactie

Abonneer je op mijn beruchte WEKELIJKSE tip voor Chief Happiness Officers. Waarschuwing: ongeschikt voor azijndrinkers, troetelberen en calimero’s.

Abonneer je op mijn beruchte WEKELIJKSE werkgeluk-tip voor Chief Happiness Officers

Elke week een praktische tip over de toepassing van werkgeluk in jouw organisatie!